söndag 13 maj 2012

Tomaterna har flyttat ut, rosplantering mm

Idag har jag planterat om tomat- och gurkplantorna och ställt ut dem i växthuset.


En av gurkorna har blivit riktigt hög. Egentligen är det lite för tidigt att sätta ut dem ännu, det ska ju helst vara 10 grader på natten innan man ställer ut dem. Men jag orkar inte ha dem kvar inomhus längre. Nu på kvällen är de ordentligt inbäddade i flera lager fiberväv, så jag hoppas att det ska gå bra. De kommer i vilket falla att klara sig, men tillväxten kan ju avta om det blir för kallt.


Peter har köpt mig ett planteringsbord som jag har monterat idag. Jag har skolat ut en massa frösatta  plantor, bl.a. Akjejor, Blåklint och Moonflower, som är en amerikansk slingerväxt, vars frön jag fick av min syrra i present.




Så här ser Moonflower ut när blomman slår ut.



Peter har planterat två Ilse Krohn-rosor på var sida om rosenbågen. Svenska rosensällskapet beskriver den såhär: "Vacker cremevit klätterros, skötselkrävande, kräver kontinuerlig beskärning under sommarsäsongen, kräver gödsling och vatten vid torra perioder för att utvecklas väl." Inte den lättaste ros kanske, men vi gör ett försök. Tanken är att de ska klättra upp i bågen, men i år lär de inte växa upp och då kan Monflower gå upp i bågen i sommmar istället.


Ilse Krohn



Peter har börjar gräva för den vita rabatten. Han har satt ut kantplåtar mot friggeboden och runt en del av rabatten och sedan hällt på planteringsjord som han blandar upp med lerjorden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar