söndag 20 maj 2012

Vad håller vi på med?

Peter fortsatte med anläggningen av gångar och rabattkanter och jag rensade och planterade lite nytt, men först bara jag måste visa att Magnolian 'Susan' nu blommar.




Vi fick 'Susan' i bröllopspresent tillsammans med en vit klematis. Vi ställde dem i en pallkrage under vintern och var lite oroliga över att de inte skulle klara sig. I mars flyttade vi Magnolian till dess nuvarande plats. Klematisen står en lite bit därifrån och har satt knoppar.


Samma färg som Magnolian har också dessa tulpaner 'Purlpe Prince'. De vill jag ha fler av!


Vi åke över till Rappne efter att först ha en genomgång av rabatten vid planket, där bl.a. Magnolian står. Vi kom fram till att vi måste komplettera med fler planor av varje sort, det ser lite ynkligt ut just nu, dessutom har någon växt dött under vintern. Vi ska i princip flytta om varenda sort, men pionerna får stå kvar på samma plats. Sen ska vi komplettera med Vitpytta som växter i mängder vid entrén med rosorna (bra jord). Anisisopen (två st) ska vi flytta bort till skaftvägsrabatten istället. Vi ska sätta alla nyinköpta växterna idag, jag får visa före- och efterbilder. Dessutom köpte vi lite växter till skaftvägsrabatten. Totalt köpte vi dessa växter til "plankrabatten":

Blå bolltistel
en rosa Bondpion 'Rosea Piena'
Silkesnäva och Jordnäva
Röd Rudbeckia 'Magnus' och 'Magnus exclusive'
Riddarsporre (en vit)
Dagliljor 'Summer Wine' och 'Artic Snow'

Till skaftvägen blev det:
Irisen 'Bedtime story'
Sibirisk vallmo 'Gartenzwerg'



Skaftvägsrabatten ser inte ut mycket för varlden just nu, men det är alltså här jag har planterat vallmon och Irisen. Dessutom har jag satt ner två bestånd av anemoner som vi köpte i Amsterdam. De ha kommit upp fint och hade mycket rötter i sina rätt så stora krukor. Sedan har jag planterat ut förgrodda plantor av Akleja, vit och blå Blåklint och vit Rosenskära. Jag passade samtidigt på att fröså bland plantorna så att det blir en längre blomningstid. Sedan lade jag lite fiberväv över sådderna som man kan se som vita fält i rabbatten. Jag har också Pionvallmo på gång, men den har grott väldigt dåligt så jag sådde om lite till häromdagen. De första grodderna får växa lite till innan jag sätter ut dem.


Annat som blommar just nu är två sorters klematis, Georg och Propertius.


De blommar verkligen i ett överflöd just nu. Georg (den blå) blommade inte alls förra året (då vi satte den) utan växte mest på höjden, men nu är den översållad av blommor. Den andra blommade första året och växte inte alls lika mycket och är därför lite lägre. Senare i sommar kommer också en kaprifol att blomma på samma stöd.

Nu blommar också en minirhododendron 'Baden baden'. Klarar att stå i direkt sol, annars är ju inte Rhododendron kännt för det.

Till sist några bilder på macho Peter med tillhörande machobil, när han böjer plåt till vita rabatten:



Manligt värre!

/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar