söndag 5 februari 2012

Hos Rappne och första sådderna

Igår var vi hos Rappne (Ulriksdals slottsträdgård) för att kolla om de hade några pelargoner på gång. De hade inga vanlig zonaler som jag egentligen var ute efter. Jag tänkte nämligen köpa ett par som jag ska ta sticklingar av. Det blev lyckat förra året så på sommaren hade jag 6 blommande pelargoner från en moderpelargon.

Istället hade de fullt av St:paulier och Kornettblommor.









Det blev i alla fall tre Engelska pelargoner, som jag tänkte ta sticklingar av. Men de får blomma ett tag först.


Sedan sådde jag också de första fröerna i år. Nu blev det paprika, chili, physalis och två tomatsorter.



Jag planterade i U-jord med ett lager såjord överst, max två frön i varje kruka.

Nu har vi ett par veckor på oss att skaffa belysning så att de inte ranglar iväg på jakt efter solljus. Just nu står de i badrummet. Jag höjde värmen lite där, så de har det varmt och skönt när de ska gro.

Lite senare ska jag sätta en till omgång tomater samt gurka och zuccini resten får bli på friland ytterligare lite senare.
/Carin

2 kommentarer:

  1. Välkommen att tävla om en LED-växtlampa på www.lumieres.se.

    SvaraRadera
  2. vist är det härligt att gå omkring i ett överfullt växthus
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera