fredag 13 januari 2012

Planer för rabatter, äng och gångar inför sommaren

Nu under vintern är ju en bra tid att planera vad man ska göra i trädgården under året som kommer. Såkart är det ju rätt tid att beställa fröer så det ska jag snart ta itu med. Jag har en hel del kvar från förra året och beställde lite till när Peter ändå beställde alla lökar vi satte i höstas. Men jag återkommer till det, nu är det planering av trädgården som gäller.

Det finns ett område på tomten som vi ännu så länge inte gjort något med och som vi nu funderar över.  Jag har markerat det med en blå ring på skissen nedan.

Det här är en ursprunglig skiss som vi ritade innan vi hade flyttat in så planerna stämmer inte riktigt med hur det har blivit. Vi kommer inte ha gräs på den här ytan och gången kommer inte att gå längs med friggeboden. Men vi står fast vid att det ska bli en äng runt handpumpen (B).


Just nu ser området ut såhär - en hel del att göra alltså
Vit rabatt (A)
Från friggeboden ut mot A (ca. 2,5 m) ska vi ha en i huvudsak vit rabatt. Det ska bestå av perenner och ettåringar som då förstås är vita blandade med olika gröna växter. Sedan kanske de inte blir helt vita utan en dragning åt ljust blått, ljust rosa, gräddvitt och vita med en dragning mot gult.

Jag läste att Enköpings Trädgårdar har övergått till att anlägga sina rabatter direkt på gräset och att de sedan bygger upp dem ovanpå istället. Vår jord består till största grad av hård lera och att med diskbråck gräva ut för en rabatt en halvmeter ner är inte att tänka på. Så nu är idén att använda rostiga plåtar som Peter tillverkade till rabatten som vi har längs med skaftvägen. De får nog bli något högre den här gången och lite måste jag/vi nog gräva i alla fall. Men sedan kan vi använda plåtarna som kantmaterial och bygga upp rabatten på höjden istället för att gräva ner den.


Kantplåt
Vilka växter ska vi då ha? Det här får bli ett första utkast:


Äng (B)
Ängen kommer jag nog inte att så förrän nästa höst eftersom det är den bästa tidpunkten för att anlägga en äng. Men den behöver förberedas hela sommaren genom att dels jämna ut marken vi ska ha ängen på och sedan måste jag noga rensa bort allt ogräs. Så det är det jag kommer att använda sommaren till på just denna plätten. Jorden vi jämnar ut med ska vara näringsfattig och inte innehålla kväve och inte heller särskilt mycket fosfor.

Jag har köpt en särskild ängsfröblandning men jag tänkte vara lite snål med den och istället så blåklint, kornvallmo, prästkrage och blåklocka som jag sedan hoppas fröa av sig så att de sprider sig. Man ska slå gräset när blommorna har blommat över och låta det slagna ligga kvar in på sensommaren. Sedan tar man bort det och då ska fröna från blommorna ha ramlat av. Sedan ska man gå över ytan med en gräsklippare när hösten börjar. Det man efterliknar då är att korna betar ner gräset. Det kan tydligen ta flera år för att etablera en äng, det som känns svårast är att se till att det inte blir för mycket gräs på ytan.

Blåklint och vallmo
C och D
Altanen går i nuläget ända ut till D och hela det inringade området är väldigt gropigt efter att flera hasselbuskar tagits bort när huset byggdes. Så vi vet faktiskt inte om vi kan jämna ut området helt och hållet. Lite tråkigt att ha det helt platt också så vi kommer att försöka utnyttja att det nu blivit lite olika nivåer på området. Vid C är det en stor hög med lera så den får nog vara kvar, man behöver en liten grävare för att flytta på den och vi kommer att förstöra delar av trädgården om vi ska ta in en nu.

Vi var i Österbybruk i somras på en övernattning och passade då på att titta in i brukets odlingar som drivs av entusiaster på ideell basis.



Österbybruk sommaren 2011
Uppe till vänster om mig ser man en rad "bäddar" som är inhängnade med "slanor". Gammeldags variant av pallkragar kan man säga, fast här har man inte fyllt upp dem med jord. Någor sådant tänker vi oss vi C, fast jag tycker inte att stolparna ska sticka upp, de får man kapa när man gjort rundeln. Vad vi sedan ska planerar har vi inte bestämt ännu, det kanske blir kryddväxter blandat med ettåringar. Man kan med fördel använda Hassel till att bygga dessa inhängnader. Vi har sagt att inhängnaden ska vara en kant på en rabatt, så vi kommer att fylla den med jord och plantera i nivå med kanten. Vi får plasta in insidan så att inte träet murknar.

Sedan ska vi anlägga några gångar också. En gång ska gå ut från friggebodörren, runt rabatten (A) och upp till köksträdgården. Sen ska vi nog ha en gång runt själva upphöjningen (C).
/Carin

6 kommentarer:

  1. Hej på er!
    Jag har ju fått uppdrag av mor att köpa fröer till er i bla bröllopspresent, tacksam om ni har några förslag. Kram

    SvaraRadera
  2. Oj vad du har planerat nu har du jobb hela detta året,att bygga rabatterna på höjden är ett utmärkt sätt särskilt i styvlerjord,de rabatter jag gjort själv på kolonin är gjorda på det sättet,jag använder den metoden här hemma i en del land även om det är sandjord här
    jobba på
    maggan

    SvaraRadera
  3. Åh, vad bra det kommer att bli!

    SvaraRadera
  4. Ja, nu har vi jobb att göra och det ska bli jättekul. Längtar till våren!
    /Carin

    SvaraRadera
  5. Ranunkel har jag också en dröm om att kunna plocka in från trädgården, det är väl bara till att testa man kan ju inte mer än misslyckas. Men ni verkar duktiga med växter, annars hade ni väl aldrig vågat er på en så pass inredd trädgård!

    Men vi ska först få vårt hus, ni kanske läst om LB-hus i tidningen?! Typiskt att vi snubbla på mållinjen... :-/

    SvaraRadera
  6. Ja, jag läste att de skulle lämna in en ansökan om företagsrekonstruktion... Inte så kul precis. Hoppas det går bra för er.

    Jag får väl göra ett försök som du säger. Det är ju svårt att lyckas om man inte ens försöker.
    /Carin

    SvaraRadera