onsdag 28 april 2010

Kakel och uterum

Tillbaka till verkligheten i Sverige igen. Vi har haft en jätteskön semester som vi ägnade åt livets väsentligheter. Sista dagen var vi bl.a. i Botaniska trädgården. Här är några bilder från det besöket. I växthusen blommade Kameliorna för fullt och ute blommade Magnoliorna. Jag bestämde mig för att jag ska ha ett persikoträd i vårt kommande uterum/växthus och kanske en Kamelia.

Sen blev det lite italienskt igen, det var gott om såna restauranger

KAKEL
I morse var det dags att åka till huset igen. Dels träffades vi vår kvalitetsansvarig som ville göra en spontan kontroll och sen hade vi möte med våra kakelsättare. Nu var det dags att välja fog på klinkern på entréplanet och i badrummet på övre plan.


Bild från arbetsrummet (utan fog)

Där nere (klädvård, wc, hall, arbetsrum och kök) valde vi mörkgrå fog till klinkern, dvs. något ljusare än plattan. Klinkern såg lite mörkare ut än vi kom ihåg, men det blir nog fint. Hallen är ju rätt så ljus med mycket ljusinsläpp från dörren och fönstret bredvid, medan köket är lite mörkare.


Till badrummet valde vi mellan mörkgrå, antracit och svart fog. Även i detta fall tog vi en något ljusare fog än klinkern, dvs. antracit (den i mitten). Sen begav vi oss upp till badrummet och tittade på hur stor spegeln ska vara. Vi kunde ju inte sätta den så lågt som vi ville eftersom eluttaget inte kan flyttas. Nu bestämde vi att den ska sitta på höjden uk 1150 mm och vara ca 1000 mm hög. Det blir nog snyggast, alternativet var 750 mm hög.

På måndag ska vi nog ses igen, då har de fått in mosaiken Mosavit som vi ska ha i wc/dusch, så att vi kan bedöma vilken fog som passar bäst till.

UTERUM
Vi har också varit i kontakt med Classicum igen. De verkar ha väldigt mycket att göra just nu, så det har blivit lite si och så med att svara på våra mail. Nu bestämde vi i alla fall att vi ska betala in 50 % så att ordern bekräftas och att vi ska lägga till några saker (automatiskt öppningsbara fönster och ett till dubbeldörrspar) på orderbekräftelsen och skicka tillbaka till dem. Vi väntar också på att få färgprover av dem. Nu ska vi nog välja mellan Antracit och Svart.

Tanken med uterummet är nu att leda ut värme från huset för att värma upp det. Vill man mitt i vintern sen tillfälligt värma upp det till rumstemperatur (kanske för fest eller middag) så ska det enligt Classicum gå snabbt med en fläkt eller en infravärmare. Hur som helst är golvvärme helt onödigt enligt dem, att isolera växterna med bubbelplast är mycket effektivare. Därför skippar vi också K-glas som har ett högre u-värde.

Jag har ju också funderat på om det verkligen är detta vi vill ha. Vill vi inte ha en vinterträdgård som man kan använda som ett extra rum istället, året runt? Ska vi lägga lite mer pengar, när vi ändå är igång? Så jag ägnade en stund på semestern med utgångspunkten i att om jag har hur mycket pengar som helst, hur vill jag då ha det? Jag kom fram till att jag ändå ”bara” vill ha ett uterum med förlängd säsong, så nu känner jag mig väldigt nöjd.
/Carin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar